گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۰ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۰۵ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۴۰۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۱۴۴۶۰ مورد

بیماری شاگاس و روز جهانی بیماری شاگاس

سه شنبه ٢٦ فروردین ١٣٩٩ ساعت ١١:٤٨ ق.ظ   ( بازدید : 1633 نفر )


سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن دلایل مختلف علمی و اجرایی برخی از بیماری ها را مورد تاکید بیشتر قرار داده و برای پیشگیری، کنترل، حذف و ریشه کنی آن ها برنامه ریزی می کند. یکی از اقداماتی که سازمان جهانی بهداشت برای توجه بیشتر به یک بیماری اتخاذ می کند نامگذاری یک روز به آن بیماری دارد تا با تمرکز متخصصان، رسانه ها و عموم مردم آگاهی عمومی در مورد آن بیماری را افزایش داده و توجه سیاست گزاران و متولیان سلامت را به آن موضوع جلب نماید.

سال 2020 یک بیماری عفونی دیگر بنام "شاگاس" مورد توجه بیشتر این سازمان قرار گرفته و برای اولین بار روز 14 آوریل برابر با 26 فروردین بعنوان "روز جهانی بیماری شاگاس" " World Chagas Disease Day" نام گذاری گردید.

بیماری شاگاس یک بیماری بومی ایران نیست و تاکنون موردی از بیماری از ایران گزارش نشده است. شاگاس برای اولین بار در سال 1909 میلادی در برزیل شناسایی و گزارش شد. در طی قرن بیستم این بیماری مختص آمریکای جنوبی بوده ولی در سال های بعد و بویژه در طی یک دهه گذشته بیماری از مناطق مختلف جهان از جمله آمریکای شمالی، اروپا و غرب اقیانوس آرام گزارش گردید.

شاگاس توسط حشره ای بنام ساس تریاتومینه منتقل می شود. این حشره در منطقه گسترش خود در آمریکای جنوبی و در هنگام شب از مخفی گاه خود خارج شده و با خونخواری از میزبان باعث انتقال عامل بیماری به فرد جدید می شود.

در سال های اخیر و بدنبال تغییراتی که در سبک زندگی جهانی انجام شده و مهمترین آن سهولت سفر می باشد، این بیماری گسترش یافته و علاوه بر انتقال توسط حشره با سایر روش ها از جمله انتقال خون، پیوند اعضاء و نیز هنگام انجام آزمایشات برای کارکنان آزمایشگاه بصورت اتفاقی رخ می دهد. این بیماری همچنین از مادر به جنین قابل انتقال می باشد.

با توجه به انجام سفرهای مختلف تفریحی و کاری به مناطق شیوع این بیماری از جمله برزیل لازم است در صورتی که قصد سفر به آمریکای جنوبی را دارید حتماٌ در مورد بیماری شاگاس مطالعه نمایید.

جهت اطلاع بیشتر در مورد این بیماری می توانید به سایت سازمان جهانی بهداشت به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://www.who.int/news-room/events/detail/2020/04/14/default-calendar/celebrating-world-chagas-disease-day-for-the-first-time-in-2020


منبع : مرکز تحقیقات بیماری های منتقله بوسیله ناقلین چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...